Soner Yalçın: Ah şu müzik konusundaki hurafeler..

Yazıcı Görünümü 27.06.2019 05:41:58 -
url
http://www.on5yirmi5.com/haber/kultur-sanat/yazarlar/229147/soner-yalcin-ah-su-muzik-konusundaki-hurafeler.html

Osmanlı döneminde Şeyhülislam Ebussuut'tan Kadızade Birgivi'ye kadar "müzik haramdır" diyenler oldu. Fetvalar verildi... Ancak buna karşı çıkanlar olmadı değil.


Soner Yalçın: Ah şu müzik konusundaki hurafeler..

Salı günü...

Erdoğan'ın grup konuşmasını dinleyerek Odatv'ye göz atıyordum.

Tesadüf...

Erdoğan, "Cumhurbaşkanını Mozart dinlemeye zorlamak faşistliğin dik âlâsıdır" derken, Odatv'de bir haber okuyordum:

"Videolu dersler veren ve kendini 'Çetin Hoca' olarak tanıtan kişi, müziğin -çalgıların olmadığı ve sözleri içinde haram unsurlar barındırmadığı sürece- dinlenebileceğini, fakat çalgı aletleriyle olan müziklerin dinlenmesinin haram olduğunu anlattı:

'Keyfi olarak kasten müzik dinlemesinde haramlık vardır. Ama gayrı ihtiyari mağazaya gidiyorsun, arabaya biniyorsun veya otobüse biniyorsun gücün de yetmiyor bunu kapatmaya. Orada keyfi olarak durmaman şartıyla yani, kendi isteğinle bu haramlık söz konusu olmadığından dolayı, fazilet sahibi olan Rab'bim, kişiyi kaldıramayacağı şeylerden sorumlu tutmaz. Sıkıntı kendi isteğinle bunu yapman! Çalgıdır, ilahidir, çalgılı nasheedler/ cihat marşları, aman ha aman! Ben derim ki, hiç böyle bir riski göze almaya gerek yok...'"

Bin küsur yıllık tartışma bu. Oysa...

Müzik-çalgı üzerine Kur'an-ı Kerim’de ayet yok.

"İslam Açısından Müzik ve Semâ" kitabının yazarı İlahiyatçı Prof. Süleyman Uludağ, "çok zorlarsanız" diyor; "Kur'an'da müziğin yasaklandığına ilişkin altı ayet, yasaklanmadığına ilişkin sekiz ayet bulursunuz!"

"Çetin Hoca" zorlayanlardan! Lokman Suresi'nin 6'ncı ayetini kaynak gösteriyor. Diyanet İşleri ise bu ayetin anlamı konusunda farklı görüşte: "Bize göre, -Taberî'nin de belirttiği gibi- lehve'l hadîs deyiminin özel olarak şarkı ve musiki anlamına geldiğine dair ayette herhangi bir işaret bulunmuyor."

Tartışmaların sebebi hep bu; nereden baktığına bağlı...

AYASOFYA POZU

Hz. Muhammet'in müziğin kullanımını destekleyen sünneti var...

-Hz. Ayşe anlatıyor: "Resulullah, benim yanımda iki cariye türküler söylerken çıkageldi. Derken (babam) Hz. Ebû Bekir girdi. Derhal beni azarladı ve:'Resulullah'ın hane-i saadetlerinde şeytan çalgısı ha!' dedi. Bunun üzerine Resulullah, ona yönelip: 'Bırak onları (söylesinler)' buyurdu. (Buhâri, Iydeyn: 2, 3, 25, Cihad: 81, Menâkıb:15, Menâkıbu'l-Ensâr 46, Nikah 82, 114/Müslim, Iydeyn 19, -892-; Nesâl, Iydeyn 3536, -3, 195-197-)

-"Nikâhı def çalarak ilan ediniz." (İbn Mace, I, 611; Tirmizi, III, 398)

Bu anlama gelen pek çok hadis varken -bırakın "Çetin Hocayı- kimi fıkıh âlimleri, musikinin haram oluşundan söz etti. Musikinin insanı gaflete düşürüp, ahireti unutturup, dinden uzaklaştıracağını söyledi!

Bugünlerde...

Kimi Ayasofya'da fotoğraf çektiren genç balerine, kimi camide spor yapan cemaate kızıyor. Peki... Hz. Muhammet ve Hz. Ayşe, ilk cami Mescid-i Nebi'de oyun oynayan ve raks eden Habeşlileri seyretmedi mi?

-Allah'ın peygamberi Hz. Davut, çalgı yapmadı mı?

-Allah'ın mukaddes kitapları Tevrat-İncil müzik konusunda neler neler yazıyor?

Sahi...

-'Semah'ı yasaklayalım mı?

-'Mevlit'i yasaklayalım mı?

-Tekke müziği/tasavvufu yasaklayalım mı?

-Farabi'den İbn-i Sina'ya müzik yazılarını yasaklayalım mı?

-Gazneliler'den Selçuklu'ya, Türk tarihinde (cuma salatı, bayram salatı, kurban bayramı salatı, cenaze salatı, salat-ı ümmiye, tekbir, mahfil sürmesi, miraciye, tevşih, münacaat, temcit, tehlil gibi) ilk "cami müziği" örneklerini yasaklayalım mı?

EBUSSUUT'TAN BİRGİVİ'YE

Osmanlı döneminde Şeyhülislam Ebussuut'tan Kadızade Birgivi'ye kadar "müzik haramdır" diyenler oldu. Fetvalar verildi...

Ancak buna karşı çıkanlar olmadı değil.

İsmail Ankaravi dedi ki: "Allah'ın yardımı ve inayetiyle biz deriz ki, bu fetva batıldır, çürüktür. O fetvaya göre İmam Şafi, Sühreverdi, Kaşani, Ebu Talip Mekki ve Hz. Mevlana gibi sultanları kâfir saymak icap eder. Çünkü bunlar raks ve semâyı caiz görüp ibadet ve fazilet addetmişlerdir. "

İmam Gazali bile "İhya-u Ulûm'id-Din" kitabının sekizinci cildinde -ihtiyat payı bıraksa da- "musiki/ semâ helaldir" diye yazdı.

Tartışmalar hep sürse de bestekârlar üretmeye hep devam etti.

Ahmet Say, Anadolu'da bilinen ilk tasavvuf müziği bestecisinin Mevlana'nın oğlu Sultan Veled olduğunu yazdı. Dinsel müziğin günümüze eserleri ulaşan ilk bestecisi ise Hacı Bayram Veli idi. Keza...

Koğacızade Şeyh Mehmet, Bezcizade Muhyiddin, Zakirbaşı Şaban Dede, Evliya Çelebi, Hafız Post, Itri, Nayi Osman Dede, Yahya Nazım, Hafız Yusuf Çelebi, İbrahim Ağa, Şeyh Mehmet Tului, Çalakzade Şeyh Mustafa, Halefizade Tahir, İsmail Dede Efendi, Ali Nutki, Sadık Efendi gibi nice bestekârlar unutulabilir mi?

Medreselerde olmasa da Osmanlı Enderun Mektebi'nde "Meşkhane" adlı müzik dersi vardı. Halife, klasik müzik dinleyip, çocuklarına ders aldırıp, orkestra kurdurdu....

YAZININ TAMAMINI OKUMAK İÇİN TIKLAYINIZ.

Odatv.com

Soner yalçınHurafeDef çalmakMozartMüzikÇetin hoca

kaynak : on5yirmi5.com
Mobil sayfa : Soner Yalçın: Ah şu müzik konusundaki hurafeler.. mobil ekran
Modern sayfa : Soner Yalçın: Ah şu müzik konusundaki hurafeler..
Kısa adres : http://www.on5yirmi5.com/229147