Babür Şah’ın estetik ve sanat dünyası

KÜLTÜR SANAT .

Babür Şah siyasi yönden başarılı bir hükümdar olmasının yanında karakteri ve aldığı eğitimin neticesi olarak devrinin en önemli entelektüellerinden biriydi. Öyleki kendi hatıratı olan Babürname’yi bu açıdan ele aldığımızda onun sanat, mimari ve estetik konusunda ne kadar müdekkik olduğunu satır aralarından rahatlıkla okuyabilmekteyiz. Örneğin Babürname’de geçen “Hindistan yapılarında safa, hava, usûl ve intizam yoktur[1] tespiti sübjektif olmakla birlikte hükümdarın bu tahlilci yönünü destekleyen önemli bir kanıttır. Ayrıca aynı eserde yer alan bazı anlatımları, hükümdarın mimari süsleme diline ve mimari yapıları kritik etme kabiliyetine sahip olduğuna vurgu yapmaktadır. Diğer yandan Babür’ün ince sanatlar alanındaki ince zevkinin belki de en iyi ifadesi onun, İslâm dünyasının gelmiş geçmiş en büyük ressamlarından biri olan Behzad’ın(ölüm 1535) eserlerine karşı yaptığı tenkitlerde kendisini göstermektedir. Zira başta Evliya Çelebi olmak üzere klasik devir İslam sanatçıları ve yazarları tarafından erişilmez olarak kabul edilen bu meşhur nakkaş hakkında hiç kimsenin kolay kolay cesaret edemeyeceği şekilde tenkitler yaparak şöyle diyor: “Ressamlardan biri Behzad’dır. Ressamlık işini fevkalâde inceltti. Fakat sakalsızların yüzünü fena yapıyor, çeneyi fazla büyük çiziyordu. Sakallı adamları iyi ve yüzlerini güzel yapıyordu[2]. Babür Şah’ın mimari noktasında estetiğe önem verdiğini şu ifadelerinden anlayabiliriz: “Kurgan’nın cenub-i şarkisinde, şekli mütenasip olan bir dağ bulunmaktadır. Bera-Kûh ismini taşıyan bu dağın tepesinde, Sultan Mahmud Han bir köşk yaptırmıştır. Bu köşkten biraz aşağıda ve bu dağın çıkıntılı ve dik bir yerinde, 902 (1496-1497) senesinde,  ben de bir ayvanlı köşk yaptırdım. Gerçi o köşk bundan yüksek ise de, benimki daha güzel bir mevkidedir: bütün şehir ve mahalleler ayak altındadır[3]. Sonuç olarak bütün bunlar gösteriyor ki Babür Şah, askeri dehasının yanında, estetik, sanat ve mimari dünyasının da gelişmiş olduğunu gösteriyor.


[1] Babürnâme, Haz. Reşit Rahmedi Arat, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1985,  s. 468.

[2] Arat, A.g.e, s. 283.

[3] Arat, A.g.e, s. 4-5.

Görünüm zengin & masaüstü ekranı
Mobile git Babür Şah’ın estetik ve sanat dünyası | Mustafa Dalkıran

Yorumlar

bu köşe yazısı için ne düşünüyorsunuz
Küfür, hakaret vb. yorumları yayınlayamayız.
  • Faruk Pazar, 21:44

    Bilgilendirici bir yazı olmuş.yazı için teşekkürler.
  • Sinem Cumartesi, 03:41

    Güzel bir yazı olmuş.
  • Derya yılmaz Cumartesi, 23:15

    Öncelikle yazarımızı tebrik ediyorum aydınlatıcı bir yazı olmuş, yazısında dipnot kullanması hem okuyucuya hem de yazısına değer verdiğini gösteriyor.

Site yazarları

Diğerleri

Genç yazarlar

Diğerleri
on5yirmi5.com takip edin
Hakkımızda Künye İletişim Reklam

Kullanım Şartları Yayın İlkeleri Hata Bildir - Görüş Yaz

Copyright © 2008-2019 - Tüm hakları saklıdır.